Denna sida använder cookies. Genom att fortsätta att använda sidan godkänner du att använda våra cookies.

TerraCycle's historia

Ta en titt på TerraCycle genom åren, från dess start 2001 till våra nuvarande prestationer och mål..

2017

Från stränder till flaskor

TerraCycle utnämndes som en vinnare av FN:s Momentum for Change: Lighthouse Activity award. Utmärkelsen tilldelades efter TerraCycle's initiativ, tillsammans med Procter & Gamble och SUEZ, att skapa världens första fullt återvinningsbara schampoflaska av plast insamlad från stränder och vattendrag. TerraCycle blev också mottagare av 2017 Green/Sustainable Business Achievement Award, utdelad av U.S. Chamber of Commerce. I England har TerraCycle tillsammans med Right Guard byggt ett utegym av återvunna aluminiumburkar, och i Australien har TerraCycle med L'Oreal byggt sin första lekplats av återvunna skönhetsprodukter. TerraCycle har öppnat verksamhet i Sydkorea.

2016

SUEZ och TerraCycle

TerraCycle startade året med att ingå i ett banbrytande samarbete med Suez, som köpte 30 % av TerraCycle Frankrike, UK, Sverige, Belgien, Nederländerna och Finland.

I USA lanserade TerraCycle världens första återvinningsprogram för industrin av limförslutande förpackningar tillsammans med Henkel och även världens första återvinningsprogram för kontaktlinser och deras förpackningar tillsammans med Bausch + Lomb.    

Ett unikt återvinningsprogram för bilbarnstolar förverkligades nationellt tillsammans med Target. Internationellt öppnade TerraCycle verksamheter i Kina, med kontor i Shanghai. 

2015

Making Garbage Great

TerraCycle startade ett samarbete med Unilever för att samla in och återvinna deodorantbehållare på olika Drogerie Markt (DM) runtom i Tyskland. Det insamlade avfallet återvanns sedan till cyklar som donerades till barnvälgörenheter. Programmet expanderade till över 1 600 DM-butiker runtom i Tyskland.

I Kanada blev TerraCycle's initiativ med Staples gällande Zero Waste Boxes invalt i Environmental Leader's Product & Project Awards Hall of Fame. I juli publicerades Tom Szaky's tredje bok Make Garbage Great: The TerraCycle Family Guide to a Zero Waste Lifestyle av Harper Design. En månad senare släpptes den andra säsongen av TerraCycle's TV-serie Human Resources på Pivot. Efter att ha fått positiva recensioner annonserade Pitvot planer på att börja filma säsong tre i början av 2016.

Läs mer om Make Garbage Great

2014

Zero Waste Boxes föds

TerraCycle lanserade sina Zero Waste-lådor för att erbjuda återvinningslösningar till nästan alla typer av avfall. Inom månader fanns 100-tals olika Zero Waste-lådor på Staples, Office Depot och Home Depot för att återvinna allt från kaffekapslar till kontorsmaterial. TerraCycle fortsatte sin globala expansion med lanseringen av TerraCycle Japan med samarbeten för att samla in cigarett- och sminkavfall. Dessutom köpte Progressive Waste Solutions, Kanadas största avfallsföretag, 20 procent av TerraCycle Kanada. TerraCycle slutade ett TV-avtal med Pivot för TerraCycle's TV-serie Human Resources, som hade premiär i augusti 2014. Kort efter att ha släppts, skrev Pivot en kontrakt för en andra säsong för 2015.

Se klipp från Human Resources

Läs mer om Human Resources

2013

TerraCycle firar 10 år

2013 expanderade TerraCycle till Australien och Nya Zeeland och var därmed verksam i fler än 20 länder. Vid detta tillfälle hade TerraCycle över 100 program inom vilka allt från plasthandskar till chipspåsar samlades in och återvanns. I USA vann Cigarett-återvinningsprogrammet pris från PR News, PR Week, the EPA och många andra organisationer. I november samarbetade TerraCycle med Vancouver för att hålla det första återvinningsprogrammet för cigarettfimpar, utbrett över en hel stad. Landbell GmhH, ett stort avfallsföretag i Tyskland, köpte 25 procent av TerraCycle Tyskland, Schweiz och Österrike. Tom Szaky blev även utsedd till en av årets hållbara entreprenör av the Schwab Foundation.

2012

Cigarettåtervinning

2012 var det nionde året i rad som intäkterna växte samtidigt som världens första återvinningsprogram för cigarettfimpar lanserades. Efter att programmet lanserades i Kanada expanderade det snabbt till USA. Med hjälp av över 40 miljoner engagerade deltagare världen runt, avlades 2,5 miljarder enheter av avfall från deponering och över 6 miljoner dollar donerades till skolor och välgörenhet. 2012 lanserade TerraCycle 14 nya gratis återvinningsprogram för att samla in allt från deodorant till kaffekapslar till nappflaskor. Företaget vann dessutom ett flertal stora priser såsom the UN Leader of Social Change Award.

Titta på SHFT-dokumentären.

2011

Flip flops till lekplats

2011 startade TerraCycle i Norge, Spanien, Tyskland, Irand, Schweiz, Danmark, Belgien och Nederländerna. Över 30 nya insamlingsprogram för avfall lanserades och den totala personalstyrkan växte till över 100 anställda. TerraCycle donerade dessutom över 3 miljoner dollar till välgörenhet 2011 för det totalt insamlade avfallet. Samma år slog TerraCycle-teamet i Brasilien världsrekord i världens största återvunna skulptur. TerraCycle släppte även Trash Tycoon, det första online-spelet om återanvändning av svårt-att-återvinna-avfall. Tom Szaky utsågs till Forbes Impact 30 List, som uppmärksammar entreprenörer som handskas med något av världens mest angelägna problem.

2010

Från TV till Times Square

Under våren 2010 introducerade Walmart the TerraCycle Hot Spot, en eko-skärm i alla Walmart-affärer i USA som parade ihop produkter såsom Capri Sun-förpackningar med TerraCycle's återvunna och upcyclade lösningar för det avfallet. Samtidigt upprättade TerraCycle sin första pop-upaffär i Port Authority Terminal i New York. I mitten av september hade TerraCycle's återvinningsprogram för dryckesförpackningar samlat in och återvunnit över 50 miljoner dryckesförpackningar och samtidigt betalat ut över 1 miljon dollar till skolor och icke.vinstdrivande organisationer i processen. I slutet av 2010 renoverade TerraCycle sitt kontor genom att skapa ny yta för företagets ständigt expanderande arbetsstyrka.

2009

TerraCycle blir globalt

Brigad-plattformen växte med ytterligare mer än 25 nya program samt lansering av TerraCycle i Brasilien, Kanada och Storbritannien. I mars nådde Toms första bok Revolution in a Bottle butikshyllor. På Earth Day debuterade TerraCycle's reality-show Garbage Moguls på The National Geographic Channel och i mitten av 2009 öppnade TerraCycle sin första återförsäljningsplats i Princeton, NJ.

Titta på ett klipp från Garbage Moguls.

2008

Kungen av skräp

I februari 2008 gick Capri Sun med som en ledande sponsor för Brigaden av dryckesförpackningar som expanderade programmet dramatiskt. Samma år började TerraCycle samarbeta med butiken Target för att driva en innovativ annonskampanj på omslaget av Newsweek's green issue. Läsare av Newsweek blev tillfrågade att ta bort omslaget och fylla det med använda Target-plastpåsar. Över 47 000 människor lämnade in sitt avfallspåsar till TerraCycle. De insamlade påsarna blev upcyclade för att göra the Retote: världens första återvunna bärkasse från använda plastpåsar. Under 2008 blev en rad av nya Brigad-progam tillagda, vilket ledde till att Brand Packaging utsåg Tom Szaky till årets varumärkesinnovatör.

2007

Sponsrat avfall föds

2007 växte TerraCycle till nio olika produkterbjudanden inkluderat koncentrerade versioner av växtgödslet såväl som biologiskt nedbrytbar Seed Starter och Potting Mix. Samtidigt nådde TerraCycle's Flask-Brigad 5000 deltagare. I augusti 2007 lanserade TerraCycle Dryckförpacknings-Brigaden med Honest Tea som sponsor. Progrmmet var utformat för att samla in och återbruka använda dryckesförpackningar. Inget av företagen visste vad att förvänta så 100 tillgängliga platser öppnades. Inom mindre än 24 timmar var de tagna! Som en konsekvens of framgången lanserade TerraCycle Yougurtburk-Brigaden och Brigaden för energibarspapper, sponsrade av Stonyfield Fram respektive Clif Bar.

2006

Det häftigaste lilla nystartarföretaget i Amerika

2006 var tillgången på TerraCycle växtgödsel utbredd över hela USA för första gången med både Walmart och The Home Depot som nationella återförsäljare av växtgödlset. I juli 2006 var Tom och TerraCycle på omslaget av Inc. Magazine där han blev utsedd till Amerikas bästa CEO under 30 år i deras eftertraktade 30 under 30 Awards. Vid årets slut hade TerraCycle sålt kondenserat maskavföring, packeterad i återanvända läskflaskor, till ett värde av 1 miljon dollar.

2005

I full gång

Walmart var en av de första återförsäljarna som hoppade på i USA, medan The Home Depot kom med kort efter. Sedan länge distribuerades TerraCycle växtgödsel till många stora återförsäljare i Nordamerika. Då efterfrågan växte introducerade TerraCycle växtgödselprodukterna TerraCycle African Violet och TerraCycle Orchid. TerraCycle's Flask-Brigad lanserades även för att kunna samla in läskflaskor som användes som förpackningar till växtgödslet.

Titta på Big Ideas for a Small Planet på SundanceTV.

2004

Börjar att växa

TerraCycle's gödsel fanns snart på The Home Deport och Walmart i Kanada. Då företaget växte flyttade TerraCycle från sitt kontor i Princeton, NJ till en mycket större byggnad i Trenton där huvudkontoret ligger än idag. Genom att graffiti fritt blev målat på kontorets väggar blev TerraCycle ett mecka för gatukonstnärer från hela världen. TerraCycle samarbetade även med lokala konstnärer för att anordna sitt första årliga graffitievent. Sedan dess har TerraCycle's byggnad blivit ommålat vart femte vecka med ny gatukonst.

2003

Den stora frågan

Tom bestämde sig för att lämna Princeton University och satsa på TerraCycle fulltid. Ett team växte fram till ett halvt dussin personer. I april 2003 vann TerraCycle det eftertraktade förstapriset i Carrot Capitals stora affärsidétävling, bestående av investeringar till ett värde av 1 miljon dollar. Tyvärr ville investerarna att TerraCycle skulle slopa idén att skapa produker utav avfall. Trots att Tom endast hade 500 dollar på företagets bankkonto avböjde han till investeringen för att vara trogen till TerraCycle's idé att Skrota idén med Skräp®. CBC gjorde därefter den första dokumentären om TerraCycle.

Titta på CBC-dokumentären om TerraCycle.

2002

Miljontals maskar

Tom tömde sitt sparkonto, lånade pengar från vänner och familj och maximerade sina kreditkort för att skapa en massiv kompostanläggning. Den största delen av Toms tid gick åt till att skyffla rutten mat på baksidan av Princeton University's kaféer. Pank, utamattad och redo att kasta in handduken träffade Tom Suman Sinha, en räddare i nöden som gav den unga entreprenören en check och därmed blev TerraCycle's första investerare. Med pengarna, investerade av Suman, kunde Tom hyra sin första kontorsyta på 20 Nassau St. i Princeton, NJ.

2001

Kille träffar maskar

En förstaårselev på Princeton University, 19-åriga Tom Szaky, tog med flera av sina vänner upp till Montreal under höstlovet. Där bodde han med vänner som matade maskar med matrester och använde det resulterande gödningsmedlet till att göda deras inomhusplantor. Resultatet var fantastiskt och idén om TerraCycle föddes: att hjälpa till att eliminera idén av skräp genom att skapa gödningsmedel av hög kvalitet från matavfall.