Berättelsen om TerraCycle

Från vår blygsamma start med att skörda maskbajs har TerraCycle utvecklats till ett globalt företag för cirkulär ekonomisk tillväxt. Vi utvecklar kontinuerligt lösningar för att eliminera idén om avfall®.

2022

2019 till idag: Återbruk – nästa utmaning

TerraCycle avslutade årtiondet med att presentera Loop, en plattform för återbruk som gör det möjligt för alla varumärken att skapa återanvändbara versioner av sina produktförpackningar och för alla återförsäljare att göra dem tillgängliga för konsumenterna.

År 2020 lanserade TerraCycle TerraCycle Global Foundation, som arbetar med att avlägsna plast från floder och kanaler innan den når havet.

År 2021 lanserade vi SalonCycle i USA, ett enkelt sätt att återvinna allt avfall från skönhetssalonger. Dessutom tillverkade vi alla prispallar i Tokyo-OS med återvunnet skräp som samlats in av japanska konsumenter. Som svar på efterfrågan från våra insamlare introducerade vi vårt eget produktsortiment, TerraCycle Made, tillverkat av skräp som vi återvinner tillsammans.

2018

2013 till 2018: Global tillväxt

2013 etablerades TerraCycle i Australien och Nya Zeeland, vilket medförde att antalet verksamhetsländer blev mer än 20. Året därpå lanserade vi vår division Zero Waste Box, som erbjuder återvinningslösningar för ett mycket bredare utbud av avfall. Vi fortsatte vår globala expansion med lanseringen av TerraCycle Japan. Samma år tecknade TerraCycle ett TV-avtal med Pivot för TerraCycles TV-program Human Resources som hade premiär i augusti 2014.

I USA lanserade vi 2016 vårt första industriella återvinningsprogram, där vi i samarbete med Henkel återvinner limförpackningar. För att stärka vår B2B-kapacitet och kunna utöka med tjänster för återvinning av reglerat avfall gjorde vi vårt första företagsförvärv 2018. Vi lanserade även en materialavdelning, som skapar förpackningar och produkter av avfall som samlats in från havet, rockfestivaler och mycket annat.

2012

2007 till 2012: Återvinning av det icke återvinningsbara

För att utöka sortimentet av avfall som TerraCycle kunde samla in och konvertera lanserade vi 2007 märkessponsrade återvinningsprogram. Först ut var Drink Pouch Brigade, som följdes av program för att samla in och återvinna energibarförpackningar och yoghurtbägare.

År 2009 hade 25 nya program tillkommit och TerraCycle hade expanderat till Brasilien, Kanada och Storbritannien. 2010 hade programmet för återvinning av dryckespåsar samlat in och återvunnit över 50 miljoner dryckespåsar och över 1 miljon dollar hade samlats in av våra insamlare via vårt TerraCycle-poängprogram.

2011 expanderade TerraCycle till Norge, Spanien, Tyskland, Irland, Schweiz, Danmark, Belgien och Nederländerna. Över 30 nya återvinningsåtervinningsprogram lanserades och den totala personalstyrkan växte till över 100 teammedlemmar.

2006

2001 till 2006: Maskbajsåren

Som förstaårselev vid Princeton University startade Tom Szaky TerraCycle för att hjälpa till att eliminera idén om avfall genom att förvandla maskgödsel till växtnäring av överblivet cafeteriaavfall.

Vår första produkt tillverkades inte enbart av avfall (matning av maskar med organiskt avfall) utan paketerades även i avfall (använda läskflaskor).

TerraCycles maskgödsel såldes inom kort av stora återförsäljare som The Home Depot, Target och Walmart, och företaget etablerade sitt huvudkontor i Trenton, New Jersey USA.

Läs mer om vår tidiga historia i Tom Szakys bok Revolution in a Bottle. Få det första kapitlet gratis här.